🗊Презентация Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ

Категория: Русский язык
Нажмите для полного просмотра!
Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №1Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №2Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №3Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №4Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №5Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №6Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №7Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №8Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №9Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №10Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №11Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №12Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №13Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №14Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №15Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №16Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №17

Вы можете ознакомиться и скачать презентацию на тему Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ. Доклад-сообщение содержит 17 слайдов. Презентации для любого класса можно скачать бесплатно. Если материал и наш сайт презентаций Mypresentation Вам понравились – поделитесь им с друзьями с помощью социальных кнопок и добавьте в закладки в своем браузере.

Слайды и текст этой презентации


Слайд 1





Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ
Описание слайда:
Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ

Слайд 2





Какие могут быть советы по данным заданиям?
Прежде чем выполнять задания 18-26, заполняя пропуски, нужно прочитать обязательно весь рассказ или текст целиком, чтобы понять содержание.
Подсказка на выбор правильной грамматической формы слова необязательно находится в самом предложении, а может быть, например, в предыдущем предложении.
Если требуется поставить глагол в нужную форму, прежде всего, определи, в каком залоге (активном или пассивном) стоит сказуемое. (этот момент очень важен, так как дети часто не видят этого, поэтому я постоянно акцентирую на это внимание!)
Описание слайда:
Какие могут быть советы по данным заданиям? Прежде чем выполнять задания 18-26, заполняя пропуски, нужно прочитать обязательно весь рассказ или текст целиком, чтобы понять содержание. Подсказка на выбор правильной грамматической формы слова необязательно находится в самом предложении, а может быть, например, в предыдущем предложении. Если требуется поставить глагол в нужную форму, прежде всего, определи, в каком залоге (активном или пассивном) стоит сказуемое. (этот момент очень важен, так как дети часто не видят этого, поэтому я постоянно акцентирую на это внимание!)

Слайд 3





При определении временной формы глагола обрати внимание на ключевые слова (или как я их называю «слова-подсказки»). Поищи в предложении те слова, которые помогут определить нужное время. Если их нет, то прочитай предыдущее предложение и посмотри, в каком времени стоит глагол. Обычно в тексте все предложения взаимосвязаны.
При определении временной формы глагола обрати внимание на ключевые слова (или как я их называю «слова-подсказки»). Поищи в предложении те слова, которые помогут определить нужное время. Если их нет, то прочитай предыдущее предложение и посмотри, в каком времени стоит глагол. Обычно в тексте все предложения взаимосвязаны.
Часто в задании требуется образовать от глагола причастие (третья форма глагола) или герундий (к глаголу прибавляется окончание -ing). Определи, какое это причастие — активное (герундий) или пассивное (третья форма глагола).
Описание слайда:
При определении временной формы глагола обрати внимание на ключевые слова (или как я их называю «слова-подсказки»). Поищи в предложении те слова, которые помогут определить нужное время. Если их нет, то прочитай предыдущее предложение и посмотри, в каком времени стоит глагол. Обычно в тексте все предложения взаимосвязаны. При определении временной формы глагола обрати внимание на ключевые слова (или как я их называю «слова-подсказки»). Поищи в предложении те слова, которые помогут определить нужное время. Если их нет, то прочитай предыдущее предложение и посмотри, в каком времени стоит глагол. Обычно в тексте все предложения взаимосвязаны. Часто в задании требуется образовать от глагола причастие (третья форма глагола) или герундий (к глаголу прибавляется окончание -ing). Определи, какое это причастие — активное (герундий) или пассивное (третья форма глагола).

Слайд 4





Если в задании стоит числительное, например, two, то скорее всего, требуется образовать порядковое числительное например, second. 
Если в задании стоит числительное, например, two, то скорее всего, требуется образовать порядковое числительное например, second. 
Если необходимо преобразовать местоимение, определи, какая форма требуется, например стоит местоимение We. Подумай, что здесь может быть: our (за ним сразу стоит существительное), us, ourselves или ours (без существительного). Если речь идёт об указательном местоимении, то посмотри какое может быть число ед. или мн.
    (this-these)
Описание слайда:
Если в задании стоит числительное, например, two, то скорее всего, требуется образовать порядковое числительное например, second. Если в задании стоит числительное, например, two, то скорее всего, требуется образовать порядковое числительное например, second. Если необходимо преобразовать местоимение, определи, какая форма требуется, например стоит местоимение We. Подумай, что здесь может быть: our (за ним сразу стоит существительное), us, ourselves или ours (без существительного). Если речь идёт об указательном местоимении, то посмотри какое может быть число ед. или мн. (this-these)

Слайд 5





Если нужно преобразовать существи-тельное, то здесь нужно вспомнить правила образования множественного числа существительных. Часто бывают именно исключения (mouse – mice, man-men)
Если нужно преобразовать существи-тельное, то здесь нужно вспомнить правила образования множественного числа существительных. Часто бывают именно исключения (mouse – mice, man-men)
Если нужно преобразовать прилагательное, то здесь речь идёт о степенях сравнения. Это либо сравнительная, либо превос-ходная (bad – worse-the worst).
Описание слайда:
Если нужно преобразовать существи-тельное, то здесь нужно вспомнить правила образования множественного числа существительных. Часто бывают именно исключения (mouse – mice, man-men) Если нужно преобразовать существи-тельное, то здесь нужно вспомнить правила образования множественного числа существительных. Часто бывают именно исключения (mouse – mice, man-men) Если нужно преобразовать прилагательное, то здесь речь идёт о степенях сравнения. Это либо сравнительная, либо превос-ходная (bad – worse-the worst).

Слайд 6





    Verb transformations
    Verb transformations
Read the sentences and complete the gaps in the correct form
1. I always ____ (drink) milk for my breakfast but today I_____ (have ) a cup of hot cocoa.
2. Julia is sick so she_____ (not come) to our meeting today. Let’s start.
3. Open the door! Someone ______(just ring) the bell for the second time.
4.While Frank____ (study) last night, his sister____ (make) ten calls on his mobile.
5. I____ (write) most of my report yesterday but I(finish) it yet.
(drink, am having, /hasn’t come, / has just rung, /was studying, made,/wrote, haven’t finished)
Описание слайда:
Verb transformations Verb transformations Read the sentences and complete the gaps in the correct form 1. I always ____ (drink) milk for my breakfast but today I_____ (have ) a cup of hot cocoa. 2. Julia is sick so she_____ (not come) to our meeting today. Let’s start. 3. Open the door! Someone ______(just ring) the bell for the second time. 4.While Frank____ (study) last night, his sister____ (make) ten calls on his mobile. 5. I____ (write) most of my report yesterday but I(finish) it yet. (drink, am having, /hasn’t come, / has just rung, /was studying, made,/wrote, haven’t finished)

Слайд 7






Прочитайте текст и напишите соответствующую форму слова, данного под номерами 18-26
                                            Playing
       Children……… (ENJOY 18) playing since the first humans walked on the Earth thousands of years ago. Playing………..( SEEM 19)to be an important way for children to learn how to work together. It also helps…… (THEY 20)find out how the world works. Indeed, many scientists think that one of the ………(GOOD 21)  ways for children to learn a foreign language, for example, is to learn while playing games. Children play games and play with toys, but what …………  (BE 22 )the differences between games and toys? Firstly, toys ……….       ( NOT HAVE 23)rules or winners and losers. Most games do. Secondly, a toy is always a physical thing that someone …………….. (24 MAKE). Monopoly, for example,………….. (25NEED) physical equipment but others, like word games, do not.
Ключи 18 haveenjoyed/ 19 seems / 20 them/  21 best/  22 are/  23 don’thave/ 24 hasmade / 25 needs
Описание слайда:
Прочитайте текст и напишите соответствующую форму слова, данного под номерами 18-26 Playing Children……… (ENJOY 18) playing since the first humans walked on the Earth thousands of years ago. Playing………..( SEEM 19)to be an important way for children to learn how to work together. It also helps…… (THEY 20)find out how the world works. Indeed, many scientists think that one of the ………(GOOD 21) ways for children to learn a foreign language, for example, is to learn while playing games. Children play games and play with toys, but what ………… (BE 22 )the differences between games and toys? Firstly, toys ………. ( NOT HAVE 23)rules or winners and losers. Most games do. Secondly, a toy is always a physical thing that someone …………….. (24 MAKE). Monopoly, for example,………….. (25NEED) physical equipment but others, like word games, do not. Ключи 18 haveenjoyed/ 19 seems / 20 them/ 21 best/ 22 are/ 23 don’thave/ 24 hasmade / 25 needs

Слайд 8





Wordbuilding
  - ly                      -able
   un-
  im-
   -y
  -dom
   -il
re-
-or(er)
-ment
-ful
-ing
-(t)ion
-al
Описание слайда:
Wordbuilding - ly -able un- im- -y -dom -il re- -or(er) -ment -ful -ing -(t)ion -al

Слайд 9





 Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные:
 Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные:
    Protection, show, writer, worker, movement, investigation, achievement, statement, reader, department, equipment, construction, organization, reporter, arrival, improvement, conductor, establishment, development, education, definition, regulation, assistance, agreement.
Описание слайда:
Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные: Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные: Protection, show, writer, worker, movement, investigation, achievement, statement, reader, department, equipment, construction, organization, reporter, arrival, improvement, conductor, establishment, development, education, definition, regulation, assistance, agreement.

Слайд 10






Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к ка­ кой части речи эти слова относятся:
      British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom. 
Образуйте глаголы с помощью суффикса -en:
Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet,  sharp  
 Образуйте наречия с помощью суффикса -1у :
Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.
Описание слайда:
Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к ка­ кой части речи эти слова относятся: British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom.  Образуйте глаголы с помощью суффикса -en: Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet, sharp   Образуйте наречия с помощью суффикса -1у : Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.

Слайд 11





ТИПИЧНЫЕ СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ОСНОВЫ
DIFFER – 
ATTRACT-
COMPETE-
FAME-
SENSE-
 FRIEND-
SYMPATHY-
STRONG-
NATURE -
CONFIDENT- 
SERIOUS-
SAFE-
PROTECT
DANGER
SCIENCE-    
IMPORTANCE-  
WONDER 
USUAL-
 COMFORT 
 WONDER
    USE -
     EASY- 
    GREAT-
    SUCCESS-
    ABLE-
    ECONOMY -ENJOY- 
    NERVE-
    BEAUTY 
    REAL-
Описание слайда:
ТИПИЧНЫЕ СЛОВООБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ОСНОВЫ DIFFER – ATTRACT- COMPETE- FAME- SENSE- FRIEND- SYMPATHY- STRONG- NATURE - CONFIDENT- SERIOUS- SAFE- PROTECT DANGER SCIENCE- IMPORTANCE- WONDER USUAL- COMFORT WONDER USE - EASY- GREAT- SUCCESS- ABLE- ECONOMY -ENJOY- NERVE- BEAUTY REAL-

Слайд 12





                                 Board Games
                                 Board Games
Choose the correct words.
     Playing a board game is ___(popular/ unpopular) way of spending time but the board game has also a long___ (history/ historical). ____(Historicals/Historians )think that one of the oldest board games was called Senet. It was (discovered/ uncovered) in tombs from Ancient Egypt in the 4th century BC. The board has thirty squares and two sets of___( pieces/peaces) made of different______(products/ production). Although no-one knows exactly how to play Senet, some____(experts/exports) believe it is similar to  backgammon. The history of backgammon itself goes back approximately 5,000years.(Archaeologists/Archaeology) working in Iran have found that a similar game was played there around 3,000 BC.
Описание слайда:
Board Games Board Games Choose the correct words. Playing a board game is ___(popular/ unpopular) way of spending time but the board game has also a long___ (history/ historical). ____(Historicals/Historians )think that one of the oldest board games was called Senet. It was (discovered/ uncovered) in tombs from Ancient Egypt in the 4th century BC. The board has thirty squares and two sets of___( pieces/peaces) made of different______(products/ production). Although no-one knows exactly how to play Senet, some____(experts/exports) believe it is similar to backgammon. The history of backgammon itself goes back approximately 5,000years.(Archaeologists/Archaeology) working in Iran have found that a similar game was played there around 3,000 BC.

Слайд 13


Обучение лексике и грамматике при подготовке к ОГЭ, слайд №13
Описание слайда:

Слайд 14





Complete the sentences with a word from exercise 1
Complete the sentences with a word from exercise 1
1. Mark never believes anything to say, he always thinks people are trying to  trick him. He is a very ……… person.(suspicious)
2. Steve was a bit ……..and upset after he failed his driving test, but he’s fine now.(depressed)
3. Kate is often…… She can’t make her mind up about anything, she takes a long time to…..what she wants to do.(indecisive, decide)
4.The children were very naughty in class today. That kind of….. Is not acceptable, the teacher is going to speak to them about it. (behaviour)
Описание слайда:
Complete the sentences with a word from exercise 1 Complete the sentences with a word from exercise 1 1. Mark never believes anything to say, he always thinks people are trying to trick him. He is a very ……… person.(suspicious) 2. Steve was a bit ……..and upset after he failed his driving test, but he’s fine now.(depressed) 3. Kate is often…… She can’t make her mind up about anything, she takes a long time to…..what she wants to do.(indecisive, decide) 4.The children were very naughty in class today. That kind of….. Is not acceptable, the teacher is going to speak to them about it. (behaviour)

Слайд 15





Word Formation
Word Formation
1. Wales is part of the United Kingdom, so you can’t really call it an ____(depend) country.
2. Summer’s here again, and sale sof sunglasses, swimsuits and the like are a____(boom) business.
3. I asked my sister to lend me her T-shirt; ___(surprise), she said ’yes’!
4. Everyone asks Pauline for advice as she’s the most____ (experience) member of the stuff.
5. After the war, many people had to live in ____ (crowd) flats and houses.
(Independent,/booming/,surprisingly/,experienced/, overcrowded)
Описание слайда:
Word Formation Word Formation 1. Wales is part of the United Kingdom, so you can’t really call it an ____(depend) country. 2. Summer’s here again, and sale sof sunglasses, swimsuits and the like are a____(boom) business. 3. I asked my sister to lend me her T-shirt; ___(surprise), she said ’yes’! 4. Everyone asks Pauline for advice as she’s the most____ (experience) member of the stuff. 5. After the war, many people had to live in ____ (crowd) flats and houses. (Independent,/booming/,surprisingly/,experienced/, overcrowded)

Слайд 16





Complete the article with the correct form of the word.
Complete the article with the correct form of the word.
DEVELOP
1. A good diet and lots of exercise are essential for a child’s healthy growth and____.
2.I took a history course that dealt with the ____of popular culture.
3. It became clear that he____ like all the other little boys.
4. I’m looking for a job which will enable me to_____ my talent.
5. Sharks have a highly____ sense of smell.
6. ______ countries have little industry or wealth but have the ability to grow economically.
Описание слайда:
Complete the article with the correct form of the word. Complete the article with the correct form of the word. DEVELOP 1. A good diet and lots of exercise are essential for a child’s healthy growth and____. 2.I took a history course that dealt with the ____of popular culture. 3. It became clear that he____ like all the other little boys. 4. I’m looking for a job which will enable me to_____ my talent. 5. Sharks have a highly____ sense of smell. 6. ______ countries have little industry or wealth but have the ability to grow economically.

Слайд 17





Use the words in capitals to form a word that fits in the space in the same line:
Use the words in capitals to form a word that fits in the space in the same line:
 
			CHINA
Two centuries ago China was seen as a (0)……. of mystery    		 combine  (0) combination
and wasteland. Its only (1) ….. export was tea. However,		 fame         (1)……………
over the years (2)….. in China has changed. Many have  		 live           (2)…………….
noted the change in Chinese (3)…….. especially the		social         (3)……………
(4)……… of its people.					 treat         (4)…………….
A (5)………. of the West and the East is now found in		 mix           (5)……………
modern businesses. The (6)…….. of weapons and the		 product   (6)……………
growth of its army have made China a world power. But
urban development has been (7)…….. to the Chinese.		harm         (7)……………
Thousands of (8)….. peasant farmers have been 		lucky          (8)……………
attracted to the new cities.
Their (9)…… of the land is forgotten and many die 		know         (9)……………
homeless. China’s future is (10)…….; no one knows what will	predictable  (10)………….
happen next.
Описание слайда:
Use the words in capitals to form a word that fits in the space in the same line: Use the words in capitals to form a word that fits in the space in the same line:   CHINA Two centuries ago China was seen as a (0)……. of mystery combine (0) combination and wasteland. Its only (1) ….. export was tea. However, fame (1)…………… over the years (2)….. in China has changed. Many have live (2)……………. noted the change in Chinese (3)…….. especially the social (3)…………… (4)……… of its people. treat (4)……………. A (5)………. of the West and the East is now found in mix (5)…………… modern businesses. The (6)…….. of weapons and the product (6)…………… growth of its army have made China a world power. But urban development has been (7)…….. to the Chinese. harm (7)…………… Thousands of (8)….. peasant farmers have been lucky (8)…………… attracted to the new cities. Their (9)…… of the land is forgotten and many die know (9)…………… homeless. China’s future is (10)…….; no one knows what will predictable (10)…………. happen next.



Похожие презентации
Mypresentation.ru
Загрузить презентацию